Nowoczesna szkoła - początek
NOWOCZESNA SZKOŁA
W Szkole
Podstawowej nr 61 im. J. Korczaka we Wrocławiu dominują uczniowie ze średniej
klasy. Ich rodzice oczekują nauczania atrakcyjnymi metodami, obecności
najnowszych trendów. Nauczyciele starają się sprostać wysokim oczekiwaniom i
zarazem promować wartości istotne dla szkoły takie jak tolerancja, otwartość,
szacunek dla każdego człowieka, tym bardziej, że w każdej
klasie mamy uczniów migrantów (głównie z
Ukrainy), z deficytami i problemami (głównie ADHD, Zespół Aspergera i autyzm).
Reforma edukacji zaowocowała zmianami (nowe klasy 7 i 8, nowi nauczyciele 1/3
zespołu, wzrost liczny uczniów ze SPE), które zaostrzyły problemy i uświadomiły
konieczność wzmocnienia kompetencji liderskich zespołu kierowniczego. Tworzenie atrakcyjnego środowiska uczenia się jest dla
nas tym większym wyzwaniem, że szkoła pracuje na dwie zmiany, a w sąsiedztwie
są placówki nie mające problemów lokalowych oraz z powodu ruchu nauczycieli,
który osłabił jakość współpracy nauczycieli. SP61 jest w fazie rekonstruowania
swojego zespołu i tożsamości. Od dwóch lat
pracujemy nad rozwojem kompetencji kluczowych u uczniów, poszukując nowych
metod pracy dostosowanych do zmieniających się potrzeb uczniów (oraz nowych w
szkole klas 7 i 8). Ostatni rok ujawnił także nasze niedostateczne przygotowanie
do pracy z uczniami ze SPE (migranci, deficyty) mimo uczestnictwa w kursach teoretycznych.
Posiadamy doświadczenie w realizacji projektów Erasmus+ KA1, POWER oraz wdrażania
i popularyzacji ich efektów. Projekt "Nowoczesna szkoła" Szkołą
Podstawowa nr 61 im. J. Korczaka we Wrocławiu zrealizuje od 01.06.2019 do
31.05.2021w celu:
1. Poprawy jakości zarządzania.
2. Poprawy jakości nauczania poprzez
wdrożenie nowych metod i narzędzi pracy z uczniami (np. metoda projektu, nowe
aplikacje TIK, programowanie, nauczania przez praktyczne działania, wykorzystania
teorii inteligencji wielorakich, CLIL, robotyki)
3. Zintegrowanie uczniów ze SPE w
zespołach klasowych.
4. Promowanie wartości europejskich
poprzez rozwijanie zainteresowania innymi kulturami i rozwój współpracy
międzynarodowej.
5. Motywowanie do nauki języków obcych.
6. Modernizacji przestrzeni edukacyjnej.
Uczestników wybrano zgodnie z
Regulaminem Wyboru Uczestników Mobilności Zagranicznych, to: Dyrektor szkoły
(D), wicedyrektor (W), Pedagog, który przyjmie rolę Koordynatora projektu (K), nauczyciel
edukacji wczesnoszkolnej i geografii (G), nauczyciel techniki, informatyki w
klasach 4-8 i początkujący oligofrenopedagog (I), wychowawca świetlicy i
początkujący oligofrenopedagog (S). Wszyscy posiadają znajomość języka
angielskiego na poziomi minimum B1, są liderami wdrożeń i (poza W)
uczestniczyli we wcześniejszych projektach Erasmus+KA1 szkoły.
W ramach projektu zaplanowano
następujące mobilności:
1. Kurs
doskonalący "School leadership and education innovation"
04-08.11.2019 (D) organizowany w Brukseli przez Gariano Alessandro.
2. Dwa job shadowingi w Hiszpańskich
szkołach po 5 dni w czasie ferii zimowych 10 23.02.2020 – w Colegio Santa
Maria, Madryt (W, G, S) oraz Colegio Don Bosco de Cabezo de Torres koło Murcji
(D,I, K).
3. Teaching assignment w Ceip San
Bartolome, San Bartolome-Orihuella 5 dni wrzesień-październik 2020 (D).
W ramach realizacji projektu zakładamy
między innymi:
1. Przygotowanie koncepcji pracy szkoły
długoterminowej oraz tej na kolejne 5 lat w oparciu o idee przywództwa
edukacyjnego, kształcenie kompetencji kluczowych i propagowanie wartości europejskich,
wdrożenie innowacyjnych metod pracy. Rewizja systemu wartości, misji, wizji
szkoły we współpracy z nauczycielami.
2. Wdrożenie metody projektu.
3. Wdrożenie nowych aplikacji TIK,
programowania, robotyki, wykorzystanie pracowni komputerowej na różnych
przedmiotach (1 uczeń na 1 komputer).
4. Zapoznanie się z nowymi metodami i
narzędziami pracy i ich prezentacja pozostałym nauczycielom SP61, np. metody
Singapurskiej i nauczania przez praktyczne działania, wykorzystania teorii
inteligencji wielorakich, CLIL, robotyki w SP61 (po prezentacjach metod).
5. Wdrożenie narzędzi wspierających
integrację do zespołu klasowego uczniów ze SPE,
6. Organizację Dnia Języków, Dnia
Hiszpańskiego, Dnia Projektu, Żywej Biblioteki.
7. Realizacja projektu eTwining,
pozyskanie partnerów do kolejnych projektów Erasmus+KA1 i KA2, Ponadnarodowa
Mobilność Uczniów POWER.
8. Przygotowanie ewentualnych
rekomendacji do rozbudowy szkoły przeorganizowanie przestrzeni edukacyjnej.
Zakładamy oddziaływanie projektu na:
·
wszystkich nauczyciele SP61 dzięki
prezentacjom, szkoleniom wdrożeniowym, praktykom współpracy;
·
uczniów ich rodziców - eTwinnig, KA2,
PMU Power, realizacja Programu Wychowawczego i Profilaktyki w tym obszarze,
ciekawsze zajęcia, nowe metody;
·
nauczyciele i dyrektorzy szkół
uczestniczących w naszych szkoleniach, korzystający z materiałów edukacyjnych
przygotowanych w ramach tego projektu;
·
szkoły partnerskie z Hiszpanii - dzięki
wzajemnemu uczeniu się.
Komentarze
Prześlij komentarz